La importància de la Ciberseguretat

Vivim en una societat cada vegada més connectada, les persones, les organitzacions, els governs i ara també les coses, estem permanentment connectats a internet. El correu electrònic, les xarxes socials, YouTube, Twitter, LinkedIn, etc. formen part de les nostres vides i s’han convertit en indispensables.

Aquesta dependència i les ganes de compartir nostre dia a dia, amb la família, amics i desconeguts (també anomenats per la majoria followers o contactes) obre una porta cap al nostre jo digital. Un jo digital que no coneix de països ni de fronteres, un cop a internet tots som iguals, cadenes de zeros i uns. I en el que és molt fàcil deixar la porta oberta a tot tipus d’amenaces, ocultes moltes vegades sota l’aparença d’una simple app (un joc, que ens farà passar una bona estona, una utilitat que ens farà la vida més fàcil), un innocent correu electrònic del nostre millor amic en el que ens envia un vídeo de gatets o simplement navegant per internet i fent clic en un requadre que ens diu que s’ha detectat un virus en el nostre equip i que fem clic per desinfectar, o un simple USB que ens trobem a terra o ens passa un conegut i el punxem per veure que conté, etc.

De fet, segons un estudi encarregat per Google l’any 2019, el 99,8% el teixit empresarial espanyol no es considera un objectiu atractiu per a un ciberatac. Això significa que la majoria de Pimes tenen la percepció que la ciberseguretat és una cosa de les pel·lícules, de les grans empreses, bancs i governs, i consideren que això no els pot passar a ells. Total, com pot voler algú atacar a la meva empresa?

La resposta a aquesta pregunta possiblement sorprengui a més d’un, efectivament el més probable és que no hi hagi cap ciberdelinqüent que vagi a realitzar un atac extern de manera intencionada. (-Ja ho deia jo, que no necessitava res de ciberseguretat.)

Encara que el que segurament li sorprengui més, és que més de el 80% dels atacs tenen com a origen un empleat de la mateixa empresa, ja sigui de manera accidental i involuntària, o bé de manera intencionada per part de empleats descontents o ambiciosos. 

De fet, gairebé tots els ciberatacs aprofiten en les primeres fases de l’atac el factor humà per recollir informació sobre l’objectiu, robar credencials o instal·lar algun tipus de malware.

El 80% dels atacs a les Pimes tenen com a origen un treballador de la pròpia empresa!

Consulti la nostra oferta formativa en ciberseguretat

Cursos de conscienciació en ciberseguretat, Formació In-Company i Online en directe,
Formació en ciberseguretat Industrial OT, Formació avançada en ciberseguretat.